Wednesday, October 28, 2009

(tirai privasi...ep.3) Rumahku berselerak?!!! huh...

DECO! DECO! DECO!
Bersempena Majlis kenduri kawen Cik Nurulhafizah pd 22 Nov 2009 ni, tuan empunya rumah (Pn. Hjh Zaliha Bt Drani) memutuskan utk melakukan sedikit pengubahsuaian pd rumahnya. hasil tinjauan penulis, mendapati rumah beliau masih berselerak dan tidak tersusun memandangkan proses pengubahsuaian br saja selesai.

hurm, jom kita tengok apa yg diubah suai?:

wah, skang dah ber'tile'....

jd, Pn Zaliha turut berpesan kpd penulis, menjemput anda sume utk hadir ke kenduri kahwin Cik Nurulhafizah pd 22 nov 2009. kpd anda, jemputlah datang ye.
p/s warna tema oren....

cantik kan kad yg aku bt nih?! huhu

Tuesday, October 27, 2009

(Wacana Ilmu...ep.5) PROSPEK.... membantu anda membuat pilihan ke IPT.

JUALAN PENGHABISAN STOK!!!



~PROSPEK~
Buku Panduan Pemilihan IPTA/IPTS.

mengandungi:
-senarai program yang ditawarkan
-biasiswa
-pinjaman
-panduan pemilihan kursus
-inspirasi



surat sokongan kementerian pelajaran~

80% halaman berwarna.
berminat?
>sesuai untuk pelajar lepasan SPM, STPM, Matrikulasi.
>sesuai utk bahan bacaan Unit Kaunseling & Perpustakaan sekolah.
>juga sesuai sbg bahan panduan peribadi.
sila sms ke:
017-9702706.
harga????
harga asal: RM 25.00
harga tawaran: RM 21.50
beli lebih 5 buku : RM 21.00 setiap satu.
cepat, stok adalah terhad!!!

Wednesday, October 21, 2009

(refleksi diri...ep.1) “orang “panas hati” kita”

Tajuk entri kat atas kalo korg btul2 terer akan bw 2 ayat. Perhatikan betul2 pembuka dan penutup kata. Gabungkan pembuka dan penutup kata (1&3) dan (2&4).... apa hasilnya?
>orang panas hati
>panas hati kita tp bila tgk muka dak ni, x jd lak panas hati... haha

Haha propa je lebih kan? Hurm... xtau nk ckp mcmmana. Coz aku bukanlah jenis suka kutuk2 org dlm blog ni. Itu bukan aku. Tp aku juga punya reality hidup yg kadangkala indah tp kadangkala gundah. X leh blah.. point aku sbnarnya nk luah skit apa yg terpendam. Dlm hidup kita yg penuh pancaroba ini, adalah harus kita pelihara hubungan sesama insan. Perlu diingatkan, setiap entri bg label ini adalah “ satu peringatan dan nasihat kpd anda dan juga kpd aku sendiri”. Aku x nk nnt ada yg kata “ eleh, mcm la ko tu baik sgt, dan mcm2 lg la. Jd sblum aku ‘terkena’, baik aku mengaku dulu, aku merendah diri dulu.

Hurm, apa kaitan dgn ‘org panas hati dgn panas hati kita’? Pernah x korg terpikir mase korg panas hati, yg si pihak satu lagi tu mungkin jgk pernah panas hati dgn korg? Korg panas hati, then trus tunjukkan ‘kepanasan’ hati korg, tp krg ada pikir x si pihak lawan tu mase dia panas hati, dia ada tunjuk x dia punya panas hati ngan korg atau dia juz pendam je? Haha pandai2 la korg pahamkan ayat aku.

Aku slalu terpikir, “aku cuba utk jg hati org”, tp knape mereka sume tidak begitu???? Mengapa??? Mungkin ada jugak terlepas perlakuan aku yg ‘x menjga hati org’ tp, sblum ko ckp gitu, ko piker la ada x slama ni ko buat aku sakit ati, tp aku buat muka dunno je?
Bila berlaku sebarang perselisihanfaham, esp bila ‘mereka’ ada buat salah ngan aku, aku seboleh mungkin buat reaksi yg akan buat ‘mereka’ rasa x bersalah. Aku x suka bila org dah buat slh ngan aku, trus tarik muka. Aku bukan camtu! Paling tak pon aku akan buat muka x berperasaan. Haha lg terasa kan? Huhu x de la. Nway itulah aku....

Aku terfikir sms dr Aima:

“ko penah dgr x, org yg jnis sempoi2 o kdang2 nakal ke, ati dia senstif,..?n sbliknye,..? org 2 konon snstif sbnrnye x kesah pun pasl prasaan org len,..” – aima

Tp aku still kabur tentang msj luahan aima ni.... ada sebarang interpretasi dr anda?

(satzim's hotspot...ep.2)..Jenis wangian ape pilihan anda?

ramai yg tanya aku label "satzim's hotspot" ni label bg kategori post ttg ape??? (ramai la sgt yg tanya haha)... oklah, label ni sebenarnya untuk aku kongsi sebarang fakta atau x kira la statistik or wat ever la. tp yg penting label ni utk bahan fakta yg serius dan teapt serta benar.
kali ni nk kongsi tentang jenis2 wangian yg ada di pasaran. banyak istilah sebenarnya yg dgunakan pengeluar wangian antaranya:

1. Perfume
Juga dikenali sbg Extract Perfume (extrait) mengandungi 15 hingga 40 peratus kepekatan wangian. jenis wangian ni sah2 la paling tulen serta paling berkualiti, tahan lama dan pastinya harga un tinggi! hehe

2. Eau de parfum
Mempunyai kepekatan alkohol dan wangian sekitar 7-15 peratus. jenis ni adalah paling diminati dan tempoh tahan wangian jenis ni agak lama tetapi lebih barbaloi harganya.

3. Eau e toilette
wangian jenis ini lebih ringan dan lembut kerana kepekatan alkohol dan wangian adalah sekitar 1-6 peratus. maksudnya, haruman jenis ni tidak tahan lama.

4. Eau de cologne


haruman jenis ni pulak mengeluarkan bauan minyak sitrus. ianya lebih lembut tetapi tidak tahan lama.

jadi mana satu pilihan korang? kalau setakat yg beli kat Petaling street atau Masjid Jamek tu, yg harga pun murah tp berjenama, maksudnya itu jenis yg ke-5: wangian bercampur air.

hihi tp, dalam kita berbelanja, ikut kempuan la kan. kalau rasa berbaloi dan mampu utk beli perfum yg branded lg mahal, ikut korg la. tp bg aku cukup dgn perfum yg bwh harga RM50. anda bagaimana?

Monday, October 19, 2009

(Satzim's Hotspot...ep.1) United Nations - Human Development Index 2009

About HDI

The HDI combines normalized measures of life expectancy, educational attainment, and GDP per capita for countries worldwide. It is claimed as a standard means of measuring human development—a concept that, according to the United Nations Development Program (UNDP), refers to the process of widening the options of persons, giving them greater opportunities for education, health care, income, employment, etc. The HDI attempts to measure a country's development.
The HDI combines three dimensions:
1.
Life expectancy at birth, as an index of population health and longevity
2. Knowledge and education, as measured by the adult
literacy rate (with two-thirds weighting) and the combined primary, secondary, and tertiary gross enrollment ratio (with one-third weighting).
3.
Standard of living, as measured by the natural logarithm of gross domestic product per capita at purchasing power parity.



The HDI rankings
Very high Human Development
1. Norway
2. Australia
3. Iceland
4. Canada
5. Ireland
6. Netherlands
7. Sweden
8. France
9. Switzerland
10. Japan
11. Luxembourg
12. Finland
13. United States
14. Austria
15. Spain
16. Denmark
17. Belgium
18. Italy
19. Liechtenstein
20. New Zealand
21. United Kingdom
22. Germany
23. Singapore
24. Hong Kong, China (SAR)
25. Greece
26. Korea (Republic of)
27. Israel
28. Andorra
29. Slovenia
30. Brunei Darussalam
31. Kuwait
32. Cyprus
33. Qatar
34. Portugal
35. United Arab Emirates
36. Czech Republic
37. Barbados
38. Malta
High Human Development
39. Bahrain
40. Estonia
41. Poland
42. Slovakia
43. Hungary
44. Chile
45. Croatia
46. Lithuania
47. Antigua and Barbuda
48. Latvia
49. Argentina
50. Uruguay
51. Cuba
52. Bahamas
53. Mexico
54. Costa Rica
55. Libyan Arab Jamahiriya
56. Oman
57. Seychelles
58. Venezuela (Bolivarian Republic of)
59. Saudi Arabia
60. Panama
61. Bulgaria
62. Saint Kitts and Nevis
63. Romania
64. Trinidad and Tobago
65. Montenegro
66. Malaysia
67. Serbia
68. Belarus
69. Saint Lucia
70. Albania
71. Russian Federation
72. Macedonia (the former Yugoslav Republic of)
73. Dominica
74. Grenada
75. Brazil
76. Bosnia and Herzegovina
77. Colombia
78. Peru
79. Turkey
80. Ecuador
81. Mauritius
82. Kazakhstan
83. Lebanon
Medium Human Development
84. Armenia
85. Ukraine
86. Azerbaijan
87. Thailand
88. Iran (Islamic Republic of)
89. Georgia
90. Dominican Republic
91. Saint Vincent and the Grenadines
92. China
93. Belize
94. Samoa
95. Maldives
96. Jordan
97. Suriname
98. Tunisia
99. Tonga
100. Jamaica
101. Paraguay
102. Sri Lanka
103. Gabon
104. Algeria
105. Philippines
106. El Salvador
107. Syrian Arab Republic
108. Fiji
109. Turkmenistan
110. Occupied Palestinian Territories
111. Indonesia
112. Honduras
113. Bolivia
114. Guyana
115. Mongolia
116. Viet Nam
117. Moldova
118. Equatorial Guinea
119. Uzbekistan
120. Kyrgyzstan
121. Cape Verde
122. Guatemala
123. Egypt
124. Nicaragua
125. Botswana
126. Vanuatu
127. Tajikistan
128. Namibia
129. South Africa
130. Morocco
131. São Tomé and Principe
132. Bhutan
133. Lao, People's Dem. Rep.
134. India
135. Solomon Islands
136. Congo
137. Cambodia
138. Myanmar
139. Comoros
140. Yemen
141. Pakistan
142. Swaziland
143. Angola
144. Nepal
145. Madagascar
146. Bangladesh
147. Kenya
148. Papua New Guinea
149. Haiti
150. Sudan
151. Tanzania, U. Rep. of
152. Ghana
153. Cameroon
154. Mauritania
155. Djibouti
156. Lesotho
157. Uganda
158. Nigeria
Low Human Development
159. Togo
160. Malawi
161. Benin
162. Timor-Leste
163. Côte d'Ivoire
164. Zambia
165. Eritrea
166. Senegal
167. Rwanda
168. Gambia
169. Liberia
170. Guinea
171. Ethiopia
172. Mozambique
173. Guinea-Bissau
174. Burundi
175. Chad
176. Congo (Democratic Republic of the)
177. Burkina Faso
178. Mali
179. Central African Republic
180. Sierra Leone
181. Afghanistan
182. Niger




Malaysia categorised under ‘high human development’

KUALA LUMPUR: Malaysia ranks number three among Asean countries on the latest United Nations Development Programme’s Human Development Index (HDI).
In the Human Development Report 2009 released on Monday, the two other Asean countries that ranked above Malaysia are Singapore (23rd place) and Brunei (30th place).
Both countries were categorised under “very high human development” along with Sweden, France, Switzerland, Britain, Germany and the United States.
Malaysia was categorised under “high human development” with Romania, Costa Rica, Mexico, Cuba, Hungary, Bahrain, Russia, Saudi Arabia and Lebanon.
The index, compiled on data from 2007, is a summary indication of well-being, combining measures of life expectancy, literacy, school enrolment and Gross Domestic Product per capita.
The HDI is measured in four broad categories: very high, high, medium and low human development.
Countries under the “very high human development” category are considered developed countries while those under the other three categories are considered developing countries.
According to the country report for Malaysia, life expectancy at birth is 74.1 years, compared with 82.7 years in Japan and 74.3 years in Vietnam.
Adult literacy rate (for those aged 15 and above) in Malaysia is 91.2%, lower than neighbouring Indonesia’s 92%.
Malaysia’s GDP per capita in 2007 was US$13,518 (RM46,495).Overall, Malaysia ranked 66th out of 182 countries. Malaysia ranked 63rd in last year’s index

Monday, October 12, 2009

(glamorama...ep.4) Surrogates... tiada apa yg baru.

korang dah tengok filem Surrogates? kalo sudah, apa reaksi anda? apa beza filem tu ngan filem I-robot dan yg sekutu dgnnya. bg aku, tiada apa yg baru dan jalan cerita pun biasa2 je.
tp pujian tetap diberikan kpd barisan pelakon terutama Bruce, mmg x dpt disangkal lg la, walopun dah berumur 54 tahun, dia ttp gagah beraksi.

tp, yerla, mcmmane pun mmg x puas. sbub takde apa yg br kecuali penggunaan robot pengganti. yg lain2, suma cam biasa je. dan dgn ini, aku memberi hanya:

3 bintang dr 5 bintang.

(Glamorama...ep.3)... ASTRO eksploitasi personaliti mereka???

hari kita nak dikuss sket ttg dunia hiburan tika ini... halnya>> betul ke pihak ASTRO ni memanipulasi dan mengeksploitasi populariti artis2 naungan dorg ni? jom kupas satu persatu artis2 naungan mereka ni yuk!

1. Mawi AF3>>
tak dinafikan mmg aura mawi dulu mmg gempak habis. tp sekarang zaman seolah2 masuk ke alam suram aura Mawi. knapa? mungkinkah kerana hal rumahtangga? atau bosan dgn isu yg klise berkaitan Mawi? atau mmg bosan asyik2 muka Mawi je? apa yg kita dpt simpulkan, mase zaman kemuncak beliau, pihak MAESTRO(dulunya) seolah mempergunakan aura luar biasa mawi semaksimum mungkin, dan apa yg berlaku hari ini mungkin sedikit sebanyak berpunca dr sikap sesetengah pegawai Astro yg 'excited' utk buat duit. akhirnya>>> Mawi jugak yg kian suram.

2. Erra Fazira>>
umum tahu bahawa Erra Fazira mengikat kontrak sebagai personaliti eksklusif drama Astro. namun seolah mengambil kesempatan terhadap populariti beliau, skali lagi Astro membuat kejutan.... Rancangan Gugu Gaga Erra disiarkan di salah satu saluran Astro. motif? ramai yg mempersoal tindakan Astro yg dilihat sebagai mengeksploitasi populariti artis mereka, namun apakan daya kita? bagi peminat setia erra pastilah rancangan itu dinantikan, namun jika difikirkan, mungkinkah ketika anak erra hendak bersekolah nnt turut dibuat rancangan khas? apa2pun, berpada2lah kerana tidak semua pelanggan astro adlh die hard fans erra,...

3. Linda Onn vs Fahrin Ahmad vs Scha
ini lg satu isu yg membuat aku nk tergelak sensorang. rasa cam nk ckp padan muka je kt astro... tp x tau la plak sbub pe? nway, mase Sehati Berdansa musim satu. gandingan pengacara Linda nn dan Fahrin (berteman tapi mesra ketika itu) seolah2 diambil kesempatan oleh astro utk menghangatkan program tersebut. namun di musim kedua, menyaksikan kontroversi sedikit terpalit pd program itu apabila hubungan gandingan dua personaliti itu mula retak. dan bagimusim ketiga, setelah Linda Onn 'dibiar sendirian', astro sekali lagi cuba menguis publisiti percuma dgn memilih Scha Alyahya bersama Fahrin sbg pengacara Sehati Berdansa -3. motif? namun setelah diberitakan mereka sudah putus cinta, tetiba plak aku rasa, huh pdn muka Astro. bukan apa, sudahlah Linda Onn 'terbiar', dorg senang2 cr pengganti dan akibatnya? sendiri mau ingat la....


papehal pon, Astro seharusnya tidak boleh terlalu 'excited' dlm buat duit. bukan ape, takut nnti hilang eksklusif pulak personaliti mereka....

Disclaimer: semua hasil tulisan diatas adalah pandangan peribadi penulis. Tidak berselindungkan sebarang anasir negatif. pertimbangan positif amat diharapkan. terima kasih.

Monday, October 5, 2009

(kurasakan sekarang...ep.7)Musim Peperiksaan sudah menjelma!!!

Kenapa aku hepi tatkala musim periksa mnjelma ek? Huhu... mula2 PMR, SPM, MUET, n jugak periksa final sem bg student ijazah sarjana muda.... student master aku x amek tau la plak. Jd, seperti tahun sebelumnya, tahap kreativiti aku sentiasa berada di tahap maksimum dalam melaksanakan kerja amal ni...maksudnya???
Teringat la jgk dulu2 mase skul junior2 ada bg kad ucapan gut lark bila tiba nk spm. Mcm trend la plak berwish2 camtu, tp itu adalah satu usaha murni. Sgt appreciate org yg begitu... knapa? Bukankah mendoakan perkara baik adalah satu amalan mulia? Jd, bguslah kan..

Mcm aku, still simpan kad2 ucapan dulu2, dr mase f3. Ni baru sebahagian je.

So, entri hr ni bukanlah nk bersyarah ttg kebaikan bg kad ucapan, Cuma satu je.............>>>
NEW RELEASE!!!!


Wow, sgt menarik... kpd anda yg berada di ambang peperiksaan, ucapan ‘gut lark’ yg tertera pd kad ekslusif ini, khas utk anda! (terharu la tu...)

Oh, lupa. Sesape nk tempah kad yg kreatif sebegitu, jgn malu2, bg detail kt komen, dan bayaran yg dikenakan pasti amat berbaloi-baloi.... haha

Random Posts