(Satzim's Cuisine...ep.6) My new recipe of CHOCO PAVLOVA!!! yeah!

5:03 PM

hah?
choco pavlova???
hey, aku ingatkan pavlova tu sedap la sgt.. baca org ckp mcm marshmallow la ape la... bg aku xde la sedap pun.. ke sebab aku buat tu yg jd x sedap???? hahah

tp yg penting aku sedih sebab br tau LIPIS ni x jual lg whipped krim... aiyoooo! aku cari2 xjumpa.. santan ada! whip cream tarak.. abis cmne pavlova aku ni nk dimakan?

google punye google, ada yg gtau whipping cream bleh substitute ngan evaporated milk.. aku cr la td, jumpa susu Ideal tu.. dia tulis evaporated milk.. so aku amik dgn harapan bleh ganti whip cream... then, aku mulakan la projek pertama aku ni... buat pavlova.. semangat gile ni!

bahan2 senang je nk buat nye:

-putih telur (4 biji gred A)
-secawan gula castor
-1 sudu teh esen vanila
- 1 sudu teh cuka makan
- 1 sudu besar tepung jagung

 aku xde kertas minyak tu, so aku letak dlm papercup yg saiz besar je.. huhu

 
 ni rupa lepas bakar 1jam 15min

mula2, pukul dgn kelajuan tinggi putih telur, dah agak kembang n bertanduk, masuk gula castor.. then stop pukul.. masukkan plak vanila, cuka ngan tepung jagung dan kacau gune sudu or senduk je.. then, letak atas kertas minyak atau buat cm aku ni, letak dlm mngkuk kertas besar2... 
dr awal lg korg kena panaskan oven 180C then dah nk bakar tu turunkan jd 130C je.. bakar 1jam 15min. lama kan???

utk topping krim:

-whipping cream
-1 1/2 sudu gula castor
-1 sudu kecil esen vanila
- buah buahan masam.

so pukul je krim, gula n vanila tu smpai kembang.. dan letak atas menda yg korg bakar td dan letak plak buah-buah masam..

PENTING!
- after bakar 1jam 15 min tu, tutup suis oven dan bukakan sket pintu oven tu.. biar dia sejuk slow2. then br kita letak topping...

jadi nak tgk x hasilnya???
taraaaaaaaaaa.!



nah amek sape nk???


jadinya, nmpk mcm mnarik kan? tp bg aku, x gemar sgt la.. hurm... tgu next projek.. hehe


You Might Also Like

1 comments

About Me

Like us on Facebook