(Satzim's Cuisine...ep.5) Yeay! Berjaya Buat Apam Polka Dot! Ko hade???

11:48 PM

okeh utk makluman anda sume, ini adalah percubaan kali kedua setelah gagal buat kali pertama dulu, tatkala apam yg tidak mengembang dulu... jadi, dengan cuti yang singkat, aku pun try utk apam polka dot ni utk kali kedua.. jeng3! sebelum tu, bg sape2 yg nak try, aku share resepi ni dulu ok.. senang je, n barang2 nye murah amatz:

Bahan A:
3 biji telur ayam   (disejukkan)
200g gula kastor    (disejukkan)
1 sudu teh ovallette   (menda ni kaler kuning, ada jual dlm botolkecik.. murah je.. utk melembutkan apam itu nnt.. )

Bahan B:
255g tepung gandum
3/4 cawan susu segar/susu rendah lemak   (x kisah la, aku guna fresh milk dutch lady)
1 sudu teh baking powder  (bakibg powder ni x sama ngan tepung penaik ok... dan x sama jgk dgn soda bikarbonat : almaklumla, aku pun slalu tertukar2 menda2 ni.. hihi)

Bahan C:
Filling/inti. Korang bleh gune apa2 jem, peanut ke, sume boleh.. =)

Cara2nya:
 
~utk lagi senang, beli acuan apam kecik2 ni... murah je.. aku beli kaler hijau ni kat Giant. RM2.99! mahai! kat mydin or kedai2 biasa RM1.50 je utk 12 pcs...dinasihatkan beli la 2 dozen, cepat sket siap..~

1- pukul bahan A sampai kembang. maksud kembangnya adunan A tu, adalah sampai bila korg angkat hand mixer tu, adunan tu jatuh dan dia lambat mendap, menampakkan alur2 adunan yg baru turun tu, dan mendap perlahan... haaa. faham x? buat2 faham je la ek.. hoho
2- Pastu, ayak dulu tepung gandum dgn baking powder. Aku mls nk ayak, so aku kacau2 guna sudu je.. lalala then masukkan campuran tepung n baking powder tu ke dalam adunan A tadi, dan pukul. masukkan sikit2 tapung tu, selang seli dgn susu segar tu.. gilir2 la, masuk susu, tepung, susu, tepung... sampai abis susu n tepung tu...
3-pukul sampai kembang. maksung kembang, pun sama, biar jadi sampai tinggal jejak bila korg angkat adunan tu...
4- bahagikan kepada beberapa bahagian, ikut kaler yg korg nk buat la.. aku buat 4 kaler je.. dan masukkan dalam piping bag. since aku xde piping bag, aku gune plastik bungkus2 lauk2 kenduri mak aku. nnt potong je hujung dia tu kan..
5- then, skang masa untuk menyerlahkan kreativiti masing2. buat la dot2 ke, bunga ke, ladybird ke, apa2 la... ikut citarasa korg..
6- Kukus dgn api sederhana selama 15-20 minit... aku mmg x sabar... kdg2, 10 minit je, trus aku angkat. sbb aku nk habiskan cepat.. penah weyh! seb bek ada pembantu.. akak aku menolong.. (tu pun dia tlg sebab dia nk tapau bawak ofis dia.. haha)

hasilnya??? taraaaa..

 
ni percubaan pertama... esoknya, aku buat skali lagi..
 
better sket la kan... suke2~

 
happy giler bila berjaya buat~
so, skarang, jom bagi chef kita rasa... apa reaksi beliau???

 
chef kita tgh rasa...

 
ops, x ckup, kena test suap kali kedua... 

 
"respon ape aku nk bagi utk pak teh aku nye kuih apam ni???"

 
Sedap dan marbeles!!! haha

 
dgn ekspresi lebih jujur~

 
saya sgt gembira dpt rasa apam yg sedap ini!  lalala

hoho tu la dia... ape lagi, cube la try resepi ni.. senang je.. bajet pun x lebih RM20 pun..=)

You Might Also Like

0 comments

About Me

Like us on Facebook