(Lakaran Kehidupan...ep.17) Gila Berbiznes/Bershopping Online~ Kejadahnya???

12:07 AM

Hi all~ hihi
mood aku ceria sket skang ni.. tp sket je.. cmpur sentap... hoho kenapakah?? sentap lagi?!!! haiyooO!
Umum ketahui bahawa aku ada wat online biz Koleksi Jamtangan Trendy n Funky Einqa Repliqa


 dan Koleksi Brooch yang Vogue Cendana Collections.

So, kali ni nak share sket isi hati aku, disamping membuka mata pihak2 berkenaan yang hanya tahu membahan dan bercakap itu ini.. tp belakang cite x tau ape2.. =(

SATU>>>
Mesti ramai pelik knapa aku pilih jual brooch n kebanyakannya gurl stuff... Ok, dlm hal ni, semua berbalik kepada strategi marketing. Kajian menunjukkan bahawa majoriti drpd pelayar internet serta pembeli online adalah wanita dan khasnya surirumah. so, dr sini, kita bleh simpulkan bhw cust pompuan akan lebih bnyk berbanding lelaki yg kurang suke beli online...

DUA>>>
Objektif. ok, kita kena tahu kenapa Online Biz ni ada? Mesti la utk menyenangkan semua org kan.. xyah susah2 kuar rumah, parking, transport, tol, minyak keta lg, mkn minum bile kuar lg, so, online biz ni hanya tunggu korg pilih brg, bank in or transfer duit, tgu brg sampai. Dalam kes ni, bukan masalah pembeli tu mls, tp atas faktor tertentu, cm brg tu xde kt tempat kita ke, susah nak cari ke, tempat jauh ke.. so, dgn beli online la dpt jimatkan masa, tenaga dan wang ringgit... hehe

TIGA>>>
Ada yang slalu mengeluh dan x kurang jugak la tanya/marah/persoal aku kenapa harga online berbeza dgn harga kt luar. Kwn2 aku la kan especiallynye... aku nk marah pun x bleh.. aku x tau mereka ni tau, tp buat2 x tau.. kalau x tau, meh aku bgtau... ok, kenapa harga ada beza.. aku agak saket hati gak la kalo org tanya menda cmni... kalau jenis aku, aku akan survey dulu seller lain punye harga... biasanya of coz aku akan letak murah sket dr dia sbb mst la aku nk org akn dtg beli ngan aku kan... Tapi..... aku x bleh letak harga terlalu rendah... sbb aku x tau bape lama brg aku tu akan terjual... so let sey kalau x laku, at least aku mst kena buat sale promotion, kalau dr awal aku letak (cth modal jam RM18) aku jual RM22.. tapi x laku... then mase sale aku nk jual berapa? x kan la jual RM18.. dah la xde untung selepas sekian lama, pastu cust pon akan pasan, 'eh ni jam lama da, tp kurang rm4 je'... sape nak jawab??? hoho korg senang2 la bleh ckp mahal la ape la... tu pun, bila aku bg murah sama2 kawan, pun nk bising2.. dat why aku x suke jual depan2.... lagi satu kes, mcmana aku tetapkan harga, aku kena pikir, bila ada cust yg nk beli banyak/borong, xkan la aku xnk bg diskaun kan.. abis, kalau dr awal aku letak harga untung pun rm2/3, xkan aku nk bg less aku untung rm1??? so, pls la... paham keadaan seller2.. x sume kot yg cekik darah yg jual online ni.. huhu

next, mcm aku ckp td, belian online, mainly sbb kita duk jauh n utk jimat, masa tenaga n kos... aku bg contoh aku la stay kt dlm kampus UM, kalau kwn aku ckp kt Masjid Jamek jam dia lg murah... Yes, pergi lah sana beli ngan dorg... aku x rugi dan x kisah pun sbb main target customer aku org yg jauh dr Masjid Jamek KL... sanggup ke org sabah/sarawak nk g Masjid Jamek smata2 nk beli jam??? Even, harga yg aku tetapkan pun biasanya aku akan compare dgn pasaran2... cewah~ termasuklah yg kt MJ tu...

tapi kenapa still mahal bile beli online?? mahal?? x jugak.. ada je jam yg kt MJ tu dia jual RM15 aku jual RM10... xde plak dikisahkan?? btw, let say, cth kalau stay UM la, ko nk kuar g MJ pun, bas RM2 + lrt RM2 =RM4 pergi balik x2 =RM8... mesti nk minum makan... kos lg, so lebih kurang jahhh~ in this case, kalau semata2 nk beli jam, baiklah beli online.. ye dak? lain la kalau minggu ni ok, ko mmg nk kuar utk beli mcm2... so ok la...  plus, kt MJ tu, everyday, jbrg dia, kuar masuk kotak... verry der cantik lah kan kalau setiap ari kuar masuk.. so, its up to u la kalau u rasa itu murah, pegi la beli situ...

Hoho.. bnyk contoh aku kasi berkaitan dgn MJ.. kan? spy dorg ni faham... hak masing2 kan.. ko nk beli, itu ko punye pasal... xnk beli, lantak la.. ape aku bleh buat.. pada aku, bila aku berniaga, even aku bukan la serius ni adalah karier aku yg tetap, TAK!, tp aku slalu meletakkan aku sbg customer. cmne?

Aku jenis yg x pentingkan brand or branded punye barang.. pada aku, kalau RM200 org bleh dpt 1 sluar jeans, dgn duit tu aku dpt 2-3jeans, 5-7 baju tshirt.... sebab?? aku jenis suke tukar2 baju.. nk tukar2 baju branded, mmg x mampu la.. so baju murah pun murah la kan... kisah plak org len nk ckp ape... yg penting baju murah pun design meletop! huhu, kannn... kalo x rm 200 tu, ko dpt 1 sluar, x berganti2 la kan... kalau ko mampu x pe la... huhu  sama kes dgn 'replika' jam yg aku jual.. itu perkataan yg baik la.. yg kasarnya, jam yg x ori...

kenapa aku jual jam replika?? cm aku ckp td, aku jual dgn apa yg aku selesa... dan apa yg aku ada feel... x semua gak jam tu replika.. even harga RM20 je, tp design cantik.. sebab aku more into design.. buat ape ko spend beratus2 tp kdg2 designnya x seberapa, nan hado... so, bek aku beli yg murah, n cntik, supaya everyday aku bleh tukar2... puas.. x bosan.. kesah plak org nk belek barang2 kita guna ori ke x kan? len la kalo henset ke, laptop ke, yg tu mmg la kena beli yg ori... =)

so, panjang lebar dah ni.. penat koT susah nk bg org  faham.. keadaan kita... mmg sedap kita ejek org, kata itu ini.. tp ckp je x gune beb! cube buat mampu ke x kan? stakat komen/kritik berbuih mulut, air liur tersembur, x gune... so, ape kita bleh buat? biorkan aje dia.. kita dpt duit, kita masyukk.. ko hada???? bwahaha~

oklah.. x larat dah..satu fakta penting>
"Sekali korang beli online, korang akan terus addicted untuk beli n beli online lag... Percayalah.. huhu"
 nway nk nasihat gak...
utk beli online, korg kena sedia dgn segala kemungkinan.. nk ckp seller bnyk menipu, kdg seller pun kena tipu.. so tu sume nasib sendiri la.. kdg2 kita berusaha elak pun, nk kena, kena jugak.. so, berhati2 lah nk beli belah online ni... tp dgn Einqa Repliqa dan Cendana Collections, pasti boleh dipercayai!!! hehe~ chow!


KLIK GAMBAR UNTUK FAST VIEW TAB OKAY~ LELEH PUNYE~~~



nak mintak maap gak kt kawan2 yg rasa semak bile aku post or shared pic2 biz aku... aku tau serabut n penuhkan wall korg.. senang je, hide kan je kalau x suke ok.. sbb kalau korang x suke n anggap menda tu menyemakkan, aku yakin ada org yg mcm aku, best bila tgk mcm2 ada kt fb, kalau boleh sume benda aku nk beli.. even ikan pekasam pun ada aku nk beli, nk hadiahkan kt mak aku... so, pilihan ada... kalau x suke, xperlu kutuk2 belakang... hide kan je.. aku pun mmg tgh kumpul kawan kt 2nd akaun.. so kalau kt akaun ni dah beribu kawan, aku x pos la kt profile aku skang.. mesti time tu korg rindu nk tgk update terkini koleksi aku kan?? haha... ok~ trimas!

You Might Also Like

0 comments

About Me

Like us on Facebook