(Tirai Privasi...ep.8) Kalaulah Bisa Diputar Waktu.....

12:25 AM

salam sume~
mood utk entri mlm ni laen sket... xtau nape mase tgh kemas n packing baju utk program kolej esok, tetibe rasa air mata kuar mengalir plak. sebab nye remeh je, tp sebab lama x nangis so panjang plak air mata ni nak kuar...

esok 11/11/11 bufday abah aku... arwah ayah aku.. slama 2 tahun ni, xde pun nk gedik nangis2 teringat kt dia... tetibe mlm ni beria plak.. isk2 aku igt lagi time habis pasum, 2009, excited aku nk mintak keje kt 7eleven lipis, tp ayah aku x bagi... so gap cuti sementara tunggu masuk degree mmg aku duk umah je.. nak dijadikan citer, ada awal pagi tu, 1/2 pagi, ayah kena strok kt bilik dia... aku tahan badan dia dr baring supaya duduk, aku tanya2 kenal lg x sape, tp dia senyum2 je.. buat lawak ape tah aku pun x paham... then ambulans dtg..

bwk ke hospital lipis, tp then famili decide utk bwk ke temerloh.  kt termerloh, famili aku sewa umah tumpang utk 4 hari.. sampai hari keempat, dia pun meninggal... time maghrib. huhu tapi....

aku x tau nape aku tetiba teringat  mase aku kecik dulu, sgt teruja utk tunggu pagi sabtu sbb, time tu aku ngan abah aku akan pegi makan nasi lemak n minum teh kt kedai kt kampung aku... nasi lemak tu sedap... makcik tu siap bagi tambah dgn free sbb aku suke makan nasi lemak yg dia buat... kadang2 mmg dia simpankan nasi lemak utk aku n abah aku... aku igt lg time aku terjatuhkan cawan teh, pecah la, tp seb bek abah aku x marah... dia mmg x suke marah2... even kalau dia marah, dia akan diam je...

dia jugak slalu tuangkan teh yg panas tu dlm piring cawan supaya cepat sejuk... knapa aku ingat sume ni??? aku kesian kt mak aku.. aku tau dia sunyi.. kalo dulu dia ada ayah aku utk luah perasaan dia.. tapi skang dia duk dlm bilik tidur tu sorg2 je.. kalaulah bleh aku nk kembalikan masa mase aku kecik dulu........ =(

skang mak aku tinggal ngan akak n abg ipar aku...bila aku balik cuti, mak aku beria2 masak mcm2...org ckp xyah la masak mcm2... tp dia nk jugak.. bila ptg2, bwk balik mknan dr kedai... bilak balik dr surau malam2, tapaukan jgk makanan utk anak2 dia... tp apa yg anak dia mampu buat utk dia???

raya haji baru2 ni...aku x dpt balik awal cm biasa... sbb ada seminar.. sempat balik sehari sebelum raya je.. bile aku balik, aku tgk lemang dodol sume dah siap. bila aku tanya akak aku, sape yg kacau dodol? mak sorg je yg kacau... ya allah... korg tau x, kacau dodol tu penat??? even aku yang kacau bergilir2 ngan mak aku pun aku rasa lenguh tgn... ni bayangkan mak aku kacau dodol tu sorang2.... kenapa dia nk buat jgk dodol tu?? lemang tu yang bakar hanya mak aku sorg yang hadap panas2 api tuh...sedangkan raya sekarang dah x mcm dulu...  raya dah x mcm raya... xtau la nape.. mebi sbb abah aku dah xde kot.. aku pun x semangat da nk raya...

ya ampun...tau tak.. kalo aku kt kolej... kt umah aku tinggal mak aku ngan akak n abg ipar aku... bilik akak aku tingkat atas... (bukan umah dua tingkat, tp umah yg atas sket la)  bilik mak aku kt bawah... aku x dpt bygkan, kalau dulu ayah aku strok awal2 pg, ada mak aku yg kejutkan kitorg utk mintak tolong... tp skang tinggal mak aku sorg dlm bilik tu.. kalau ada pape yg berlaku kt mak aku??? ada ke org dengar???

aku rindu ayah aku.. aku kesian kt mak aku.... aku harap mak aku kuat semangat dgn karenah anak2 dia... aku tau dia sedih, letih, tp  demi anak2 dia ttp kuatkan diri dia... kalaulah aku ada duit, aku beli sume kerusi2 urut, aku gajikan tukang kebun... n kalaulah dpt kembali ke masa dulu... masa mak aku tempah kek bufday utk celebr8 kt tadika... mak aku bg hadia pensel kaler dlm kotak tik, jam tgn...kalaulah bleh kembali ke zaman tu... aku x kan merungut walau sikit pun... aku x idam pun masuk universiti.. biar la duduk kt kampung pun x pe......................

ingatlah, Masa si tua itu masih ada, gunakanlah segala kasihnya sampai x bersisa. bukan tika dia mengeluh sakit dan sebagainya, kita bersenang, tarah sisa kudratnya.

(sori la.. sepnajang aku tulis entri ni... aku nangis x henti2... lama x nangis kot... =( sori kalau syok sendiri..)

You Might Also Like

0 comments

About Me

Like us on Facebook