(Refleksi Diri...ep.7) Neutralkan Konflik....Saya Sayang Chingu(s) Saya!!!

11:33 PM

Yuhuuuuu... kembali bersua~
Baiklah... kali ni, nk cite ttg keadaan2 sekeliling~
Aku tau sume org pernah lalui saat sukar... serta saat2 pelik dan konflik dgn persekitaran dan sekeliling...
haha, psiko je, tp tahla, aku rasa aku ni time masalah dtg, bergugus2 dtg masalah... kdg2 masalah nya kecik je.. tp disebabkan aku ni jenis yg suke pikir(ok, dlm hal cmni mmg aku suke berfikir, tp dlm hal selesaikan equation kejuruteraan, mmg mls aku nk pikir... bcoz im not intrested to be an engineer.. lalala) so masalah tu jd besau la plak...

Btw, aku slalu cite masalah aku kt blog... tp aku x nk la org ckp yg aku kalo gaduh or x puas hati ngan org, 'haa mesti nnt dia post kt blog... kutuk itu ini...'.. abis, x kan aku nk jaja mulut kt org len, buatnye org yg aku jaja tu, dia menjaja cite plak, siap ngan ajinomoto, maunya perang plak.. so, bila aku pikir, baik aku jaja cite aku kt blog...baek buruk, at least dia baca ape yg aku tulis... bkn melaui dr org len... bkn niat nk bukak aib, sbb aku rasa aku x penah state nama sape2 sipolan ni cm bangang ke pape ke, xde kan.. tp sape yg tau dgn hint2 tersedia tu, tau la... ambiklah menda tu, untuk peringatan kita sendiri jgk... (termasuk aku sndiri la, xkan la aku sedap menegur org, tp aku sentiasa anggap aku btol.. x ok) hurm, sbbnya, hari ni mebi kita gaduh ngan mereka2 ni, tp esok lusa kita x tau, kita terpaksa baik ngan dia, dan bergaduh plak dgn mereka yg skarang ni kita baik...

muka sentap chingu still cumel~

skang ni, menda2 kecik pun bleh jd besar... nk2 plak dlm persahabatan... hoho...
kadang2, salah paham sebab menda kecik je... (ni x berkaitan dgn kes sblm ni.. so, daud, ni citer baru plak.. haha) baru lg ni.. so, status fb aku pun, keluarla mcm2 kata2 pujangga bagai... ekceli, aku mmg x suke nk kuarkan kata2 hikmah tu, sbb bila aku buat ayat2 refleksi cmtuh, aku kena fikir bnyk kali, buatnya next time, ape yg aku post tu kena kt btg idung aku cmne?? ayooook~ haaaa.... tp kalah la jgk ngan hawa nafsu.. terpost la jgk.. huhu

Lets move! ok, alkisahnya, aku ni punya  la belambak private grup kt fb... (maklumla, skang ni fb ni mcm wajib utk sume org ada..) sng nk diskus kan... then, banyak la grup2 study, grup2 projek n asignmen, grup2 xtvt seni nye, mmg melertz lah! tapi apelah gunanya kalo grup ni dicipta tp x diguna???

tujuannya, utk kita diskus, post ape2 yg penting n update ape yg terkini... TAPI, yg aku saket,
CONTOH 1: time lecture," nnt kita diskus la or suggest la topic for our project kt grup.. bla bla bla...".bila post, stakat tekan butang 'LIKE' jadah la kan.. then tetiba next lecture tup2 muncul topic yg x penah dgr~ pergh! ini mmg hebat! nk kata aku x online, mmg online dekat 15 jam sehari dah... bila masa plak diskus topik baru, n decide?? haisyh... xpe la, kita org bwh ikut je la...

CONTOH 2: Bila kita post pape.. 'Like', tapi aku x tau ke x mereka ni tau maksud like tu.. bagi aku la kan, tekan butang like tu membawa maksud yg positif la, either setuju/ok/good/bgus! then dgn x komen pape.. bila nk dekat2 tarikh meeting, barulah sms kata x dpt join sbb ada hal laen... itu kalo yg sms.. tp kalo jenis dah lah sms pun tak, tp kita tau dia x dpt dtg pun melalui platform lain, dan dia bukan inform trus kt kita.... yg jenis ni sakit la jgk... org jenis ni, kalo lepas tu dia bnyak mulut plak, komen berbungkus2... aku hnya mmpu berkata2 dlm hati je "ko, time kita post kt grup, ko x respon...time tu x nk plak ko suggest buat la cmni ke, cmtu ke.. diam je. x tau la setuju ke, x stuju ke... then dah lepas meeting baru ko nk bising.. LAYAKKAH???" tp dlm hati je la... x sampai hati la nk ckp depan2....

CONTOH 3: private grup... ni mcm habit plak kpd pengguna2 fb... bila ada geng sendiri, ada la grup private sndiri.. supaya memudahkan xtvt diskusi (x kira lah diskusi ke, kutuk mengutuk ke...) CTH: Grup Pelajar UM> Grup Kejuruteraan>Grup Kej. Pembuatan> Grup Kej. Pembuatan Chinese je>Grup Kej Pem. Chinese Gurls je>Grup gedik...... haaaaa, percaya x ada sampai mcm ni... haha at least kt grup gedik tu, menda yg bek dikongsi xpe la, tp aku rasa mesti bnyk sesi bla bla bla.... kt situ la tercatat, 'eleh, apis td kt lecture, gedik je... nk pegang2 pipi aku. euwww.. geliii!!"-- contoh. kt grup2 kecik ni la jgk tempat terbaik junior nk kutuk senior (siangnya huha hua... mlm2, online dia kutuk2 kt situ) bek jd cm aku, gaduh ngan senior kt fb, then trus x baek sampai dia grad.. haha~ sian dia..

lihatlah, chingu(s) ku yg happy2 bersama ini... bahagianya

so, alhamdulillah la, stakat ni aku xde grup private se detail mcm tu.. moga2 xde la yg ajak aku buat sesi cmtuh.. haha better buat cam aku, ada pape post je kt blog or fb, tp jgn la obvious sgt ko nk blame/perli org tu... huhu sian la jgk kt dia.. apa2 pun bila kita buat, pikir la cmne kalo menda tu jd pada kita... sbb tu aku ckp, bila kita nk post kata2 refleks, kalo bleh biar la neutral... supaya next next day kita x termakan dgn kata2 perlian kita sndiri.. LOL~ bg yg terasa kisah anda tercatat di mana2 situasi kt atas, ofkos anda berhak utk x puas hati dgn saya.. tapi, korg perlu tau satu je, kawan yg plg baik adalah kwn yg slalu menegur kita utk menjadi lebih baik. bukannya mengampu memuji kita sbnrnya menarik kita utk lalai dan terbuai dr jalan utk menjadi yg terbaik! jgn benci aku!!! haha sbb aku syg kwn2 aku... ok.. euwww haha so, lepas ni, jgn la sia2kan usaha org kalo dia post pape, respon la at least bgtau ko stuju or x, atau bleh commit x dgn event tu.. jgn la diam je... ok.. kalo x nextime, org buat event x gtau ko dah,.. ha time no sentap2 face da... tu je la kot nk merepek mlm ni...PEACE!!!

salam keamanan~
PENTING!!! situasi kt ats kebanyakannya contoh, dan sengaja dicelarukan antara kes peristiwa konflik yg berlaku, si pelaku dan situasi yg berlaku... so, kalau anda baca, pe kata kita reflekskan supaya kita sentiasa berubah utk lebih positif~ yeay!

You Might Also Like

0 comments

About Me

Like us on Facebook