(Satzim's Cuisine...ep.4) Misteri Macaroon 'Sesuatu'... resepi dr aku... Jom2!

3:38 PM

lama kita x masuk dapur yek... so, hr tu aku ada balik umah jap (maklumla skang ni ngah buat short semester kan) so, bila balik mmg bnyk koje nk dibueknya... tambah2, duk kt KL, ko nak ape.. ckp je sume menda ada... sbg memenuhi hobi masak2, kali ni ni nk try buat macaroon... sape x tau macaroon tu ape, leh google ek.. macaroon ni sejenis pemanis mulut.. bila ckp pemanis mulut ni, mmg rasanya sgt manis... manis gile doe, aku penah try yg jual kt area ikea tu, rm4 sejibik, manis gile.. dah tu tetiba berongga plak tu kt tgh2.. x berbaloi.. so, apa kata kita cube buat sendiri... so, aku pun memulakan operasi mencari bahan2 utk membuat macaroon ni... habis la carrefour n kedai bake with yen tu aku cr brg2 yg dikehendaki... b4 dat, aku bg resepi bahan2 dia ok....

 bahan2nya adalah:

80g putih telur yg disejukkan
65g gula kastor
80g serbuk almond
140g gula aising (patut la manis)

cecaranye:

1) ayak gula aising dgn serbuk almond itu...
2) pukul putih telur bersama gula kastor hingga betul2 kembang,
3) kemudian baru masukkan sedikit demi sedikit campuran gula aising dgn serbuk almond td...
4) guna plastik aising, n buat bulat2 atas kertas gris atas dulang pembakar.
5) biarkan 30minit, dan br bakar 140-150C selama 20-30 minit.

jeng jeng jeng........

nak tgk x hasilnya??? hehe kita segan la kt korang,...xpe2, meh aku tunjuk gak...

taraaaaaaa....................

haaaaaa, misteri kan.... aku gune nutella choco sbg fillingnye... haaa, ape? knapa macaroon aku x sama ngan yg kt atas td??? wellll, ni la resepi aku... aku x men la tiru2 cara masak org len... (boleh x cmtuh???) haha, adoyai.. penat tau aku buat macaroon, tp inilah hasilnya.... "Misteri Macaroon "Sesuatu"".... ape yang 'sesuatunya'??? aku punye macaroon x kembang punnnn.. huhu, then dia punye kaki kt bawah macaroon tu pun x kuar.. isk2.. sedeh2... tp ape yg misteri nye plak???

MISTERI:::::
1) memula aku rajin nak mengayak gula aising ngan serbuk badam tuh, tp sampai suatu ketika, arghhh, motif buat keja ni??? last2 aku cmpurkan je semua2 tu... hahaha
2) aku pukul putih telur tu gune handmixer... org ckp kalo dah cukup kembang putih telur tu x jatuh kalo diangkat... tp dlm resepi tu kata jgn terlebih pukul.... haaaa sudah... aku pun men pukul n agak2 je la samada dia dah kembang or x, so aku tibai je...
3) kalau ikut cara sebenar, korang kena lukis dulu kt kertas gris tu bulatan2 guna syiling ke, ape2 la, snng nnt nk tekan banyak mana adunan tu, tp aku ni dalam hati..."ceh, picit je la, ape yg susah... agak2 bentuk n saiz sama sudah la kan.. haha... then, yg jadinya....:
cantikkkk..... haha

4) then aku mmg malas nk tunggu 30minit... so aku terus je bakar... lalalala, so hasilnya....

sedap! n crispy sgt.... hahaha... ayooooook!
bila mak aku balik, dia try, n kata " manisnye!!!"... aku pun x tau nk kata ape.. sbb mmg namanya pemanis mulut... then aku kata kt mak aku, "Kat KL sebiji ni jual rm4-6 tau...". mak aku terkejut, makanan yg cmtu tu mahal gile???

haha... dalam hati aku..."Tapi bukan macaroon yg 'sesusatu' camni la harga rm4-6... hehe =)

tapi tetap nampak sedap kan???? =)
Pengajaran:
-Jgn malas2, kalau x nnt x berjaya. (ingat tau.. haha)

You Might Also Like

2 comments

About Me

Like us on Facebook