(kurasakan sekarang...ep.6)... gelaran ‘abang & akak’ hanya utk jgkamasa tertentu shj?

11:32 PM

Oklah, kali ni nk bincang ttg gelaran2 yg kita guna dlm idup stakat ni. Hurm, cam biasa, aku mase skul dulu mmg dah dia ajar utk respek senior, hari kedua je dah kena warning ngan senior2 supaya bg salam n pgl ‘abg’ pd senior2. So sampai hari ni habit tu masih melekat kt aku.

Nak dijadikan cite, mase pasum, ditakdirkan aku sebilik ngan budak APIDS yg tua setahun. So, bila aku dah tau dia tua dr aku, mmg rasa serba salah nk bahasakan diri –aku ko. So, dia terperasan la keserba-salahan aku tu, dia pon bahasakan dia ‘abg’ la... so aku lega sket la...

Tp, bila aku cita kt kengkawan aku, dorg sume ckp aku ni poyo n tah pape. Sebab aku pgl rumet aku ‘abg’. Erk, apa salahnya? Bg aku x kisahla seseorg tu tua berapa hari, bape jam sekalipon, kalo dia tu tua dr kita, x salah kan kita respect dia?? Baru2 ni, aku terserempak ngan senior mase skul kt kolej aku la, then mmg automatik kuar “abg study ape skang?”... so xleh nk ubah da... sebab dulu2 dah slalu pgl abg.

Ada satu hari, aku tgh lepak2 kt 1 tempat ni. Tetiba ade la budak ni tegur aku...”ooo ko, study ktne skang?”.. junior aku kot... tp berlagak cam kita kawan dia je... tp aku balas jer... sbb ada kwn aku kt situ. Tp dlm hati, ei budak ni, kuar skul trus dia pgl –aku ko- dgn aku? helo, kita ni sebaya ker? Banyak cantik! Aku bukan la mengharap sgt dorg respek terlebih, juz, nmpk sgt la respek dorg selama kt skul dulu adalah palsu n lakonan semata2. Kenapa mcm tu? Respek org yg lg tua kan benda yg baik. Kenapa bila senior ajak merokok senang je nak ikut... x ajak n ajar pon, bleh try sendirik. Tp benda baik cenggini, terpaksa dipaksa... adoyai... sedih tol.

Hurm, anyway, xpelah, yg penting aku bukanlah abg2 geng rugby yg merelakan junior pgl –aku ko- sesama dorg. Bg aku, kalo ko xnk pgl ‘abg’ pon, ckup “er, study kt mane?”. Tak perlu guna apa2 kata ganti nama. Itu lebih baik dr aku rasa menyampah ngan org yg perlu dipaksa utk respek org yg lebih tua... (ayark, aku dah tua ke???)

You Might Also Like

0 comments

About Me

Like us on Facebook