(kurasakan sekarang... ep.4) tarian tradisional vs tarian moden(shuffle, breakdance)... etc

11:47 AM






Sepanjang cuti 2 bulan lebih ni, bila aku keluar Bandar Lipis yang permai ni, ada la informer aku bgtau kt kawasan Centrepoint tu, kalo ada bdk2 muda lpak2 ramai2, dats mean mst ada breakdance or shuffle. O yer ke. Maju jugak budaya budak lipis ni...huhu

Actually, aku tak kesah pun ngan org2 ni, coz mgkin minat dorang lebih tertarik dgn budaya luar. Tapi da point is, shuffle is not a culture 4 me, ia hanyalah fenomena semata2. Kebelakangan ni femes ngan shuffle, tgk la bape lame benda ni femes???...(tp, ada aku kisah?)

Oklah, aku bukanlah jenis yang kutuk2 pihak lawan.. tapi aku juz pelik mengapa n kenapa sesetengah org memandang sepi budaya sendiri. Mgkin mcm syok sendiri n poyo, tp, fikirlah ek, kita sanggup belajar tarian yang asing dr budaya kita, dan bangga bila perform depan org ramai, tapi bangga atas aper? Usaha kita belajar tarian tuh?then? so what? Aper lagi extra point yang kita dapat? Orang luar yang bangga sebab fenomena yang diorang cipta, sudah kita sanjung. Tapi tarian kita sendiri pun fail nk perform. Kalo kita bergaul ngan foreigner’s student kan, takkan la nk kecoh kita pandai breakdance n shuffle, tah2 dia lagi pro dr kita. So cr la menda yang dia tak tau... tapi kalo ade insan yang pandai kedua2 aspek, wow, respect la. Lagi bagus mcm tu, versatile.




Yang aku pelikla kan,org melayu ni, kalo menda yang org luar buat, kejap je bleh ikut. Tapi bila budaya sendiri, bukannya nk tgk, kutuk2 lagi ader. Aku nak tau la,hebat sangat ke ko nak kutuk org yang pandai menari ni? Kalbagus tak pe la jugak. Ni dah la tak sedar diri, duduk kat Malaysia tap ink sanjung warisan luar. Sounds stupid la org cenggini. Aku nak tau la kan, main bola kalo tak praktis pon boleh bantai main je tau, tapi kalu menari, apatah lagi tarian tradisional, hurm, kalo tak berlatih mmg tak boleh... ni fakta tau... kena terima la. (bagi yang selalu kutuk2 bdk menari la).

Jangan malu dengan budaya sendiri,
Jangan menghina penyambung warisan,
Andai diri lemas dalam identiti,
Melainkan melayu yang hilang pedoman.

You Might Also Like

0 comments

About Me

Like us on Facebook