(Kurasakan Sekarang...ep.17) Festival Seni Universiti Malaya (FESENI UM 2010/2011) Ditangguh. a.k.a Dibatalkan.

5:24 PM

By the way, selain dr rasa kecewa, aku terpaksa terima lah seadanya keputusan org profesional UM ni... kan2.

Ok, alkisahnya, aku mmg dah dgr citer Feseni 10/11 mcm xde sebaik je menang Tarian Kreatif Feseni 09/10. Tapi masa tu, stakat gosip2 la, yg kata UM x ckup bajet utk buat Feseni.. katanya lah kan.. betul ke x, aku xtau la...

Nak dijadikan cerita, terlantiklah aku sebagai Pengarah Feseni Kolej 5 sesi 10/11. aku mmg tawar hati sbb benda yg kita x sure, bukan leh wat main2. plus, Feseni 10/11 ni x tentu ada ke x lagi.. tapi kawan2 tetap la suh buat preparation. ok fine~

masuk je tahun baru, mcm2 la perancangan dibuat utk feseni ni... buat bajet ngan pelbagai surat2 mohon bagai,  n bila nk dekat ngan tarikh centralize.......

1) Satu hari petang la, area kol 3 lebih, aku kol pej HEP UM n tanya ttg feseni n kaviter (karnival teater), dah tetap tarikh ke blom... yerlah dlm surat mohon bagai tu kena state tarikh event.... yang hado! dorg kata mmg x meeting n x decide apa2 lagi ttg tarikh feseni n karviter.... ok fine, trimas la org yg sanggup bg info tuh,... walopun dlm hati, (aik dah masuk disember, xkan x decide lg tarikh, sdgkan event biasanya januari utk kaviter, mac utk feseni)... terdengar jgk la ura2 feseni x dpt buat sebb DTC (dewan tengku canselor, tempat festival berlangsung) x dibook lagi, dan dah dipenuhi ngan event lain... betul ke x, x tahu la kan.. nama pun ura2...

2) ESOKNYA, kwn aku sms aku, dia kata dia g pej HEP dan tanya la soklan2 ttg feseni n kaviter.. dan jawapannya??>>>

FESENI DITANGGUH KE BULAN OKTOBER 2011. DAN KARNIVAL TEATER PADA MINGGU KEDUA JANUARI.
haaaaaa, aku nk carooot tol kan, smalam aku kol ckp x meeting, x decide apa2, tup2 pg nih kata dah ada tarikh dah... yang x tahan, 'ditangguhkan'... aku rasa bukan tangguh dah, tp festival sesi ni di BATALKAN. alasan? festival diadakan mengikut tahun, bukan sistem sesi semester. ok rilek la kan.... huhu

haha, tapi disebalik tu semua, ada sket persoalan la kan....;

1- Tahukah pegawai yg buat keputusan tu bahawa walaupun dia buat pada tahun yang sama, tp tahun pengajian dah masuk sesi yang baru.. dats mean, bulan 10 tu, skang aku 2nd year, time tu aku dah 3rd year!

2- Macamana dgn student tahun akhir yang still berminat n berharap utk join feseni?

3- Macamana dgn penyertaan peserta sesi akan dtg, yg mana masa nk cr peserta singkat tika di awal semester, dgn masa latihan yg singkat????

huhu.... aku xmau lah org ckp aku bengang sbb aku pengarah, so event batal, then kecewa la... haha, aku x kisah... kalau ikutkan aku kecewa bukan sbb x dpt handle feseni, tp kecewa sbb x dpt kumpul sijil utk taun ni... taulah kan, bila korg suke buat sesuatu, let say, kalo dance tu satu benda yg korg suka, tetibe xde, sentap la jugak! plus, kalo feseni ada, saya akan sempat tampil slim utk next event iaitu dinner kolej.. haha itu yang penting... TAPI>>>>>>> mereka2 ni, x fikir ke semua tuh...

adakah kolej kediaman akan bg student yg nk join feseni utk sesi akan dtg stay kolej?????? terjaminkah? kalau ya, bagus la... tapi, biasanya,kata2 semanis madu je.. tapi hado!

kalo feseni xde pon ok, sbb bleh fokus ngan bisnes... muahaha.. (search kt FB Cendana Collections tau)... haha... so, tetap terkilan jugak....

Yang peliknye kan, SUKMUM x pulak dibuat ikut tahun.. sempat pulak buat.... ok mungkin bajet sukmum sikit... katanya lah kan.... haha

Masa ni, surat x sampai lg ke pejabat kolej. So, aku pun mmg dah tawar hati... Permohonan utk centralize walopun dah lulus, xtau la statusnye camne... pengarah feseni kolej XX ni, ajak aku buat bantahan.. haha hurm, uols, x baik kita membantah kata org tua ni.. x berkat tau.. dorg ni arif lagi bijaksana dats why dorg berhak dan terpilih utk buat keputusan yang 'bijaksana'.... muahaha.. even kalo buat bantahan pon, dah xde semangat nk buat latihan, masa suntuk, nnt dikecam plak x berkualiti.. yelah, let say bantahan diterima, harus festival dijalankan tanpa soul dan keterpaksaan, harus jgk penuh dgn pemerhatian dan komen yg motifnya utk???? faham2 la kan... lumrah dunia...

so skang, kita harus terima... terimalah seadanya... keputusan mereka itu semua...
Tapi bila aku teringat kt respon sorg senior dak cina, "lorh, so sad ar. diz is my final year. cant join feseni"...
huhu nasib la ko kan.. aku taun depan dah 3rd year.. insyaallah kalo feseni wujud aku join... bukan utk sokong festival sebab aku tawar hati dgr nama feseni, tp atas nama budaya bangsa....hua2. poyo je kan..

Tapi, bermakna ke kebahagiaan mereka itu, kalo ada org di bawah yg terpaksa susah payah, buat surat bagai, discussion, meeting, kena g bengkel n wat so ever, tetiba, hasilnya kecewa... aku x kisah sgt pon, tp kesian la sbb ada kolej yg dah buat preparation n dah beli ansur2 brg2 n props.. ada yg dah deal ngan jurulatih. tetiba event cancel.. ada yg dah tempah lagu, tetibe event cancel, so how to claim the money sedangkan kertas kerja bajet dah di block sbb event cancel???? (ok ada yg kata, sape suh pandai2 tempah sendiri kan, hurm tol jgk kan... let say kalo event jd, disember tempah lagu, at least plg cepat siap seminggu, then nk koreograf n praktis, so bape lame sgt??? ada fikir?) so, konklusinya, jgn bg ada ura2..... kalau dah tau mmg nk batalkan event, tolonglah buat mesyuarat awal, decide awal2, dan announce awal2... sbb Dr Rohana, Pengetua Kolej aku, pernah cakap mase meeting, sebagai ketua, jgn cr alasan bila ada masalah, tp ketua kena cr penyelesaian. so kalo dah sebulan b4 event utk kaviter yg jd pd januari, pengarh2 pon rushing buat surat2 n permohonan.... dan itu bg event yg jd, bg event yg x jd???? kecewa la jawabnya... salah siapa???? ntah, xtau... huhu

so, mmg kecewa, tp ada hikmah la kan... tp, tu sume realiti la yg berlaku... tu x keluar lagi perkara2 remeh yg seperti karenah birokrasi... hua2.. sbb menda tu pon kebiasaan dah... tp yang ni satu kepelikan utk sebuah universiti yang mantap.. katanya......... (habislah aku kena saman pasni.. lawyer2, sape nk tolong jd lawyer aku???? ) huhu

last skali..... Sila ke SINI utk tengok apa ada.... hehe
Smoga dpt join feseni yg akan datang... x kira lah bile2 pon...

(stakat ni tgh tunggu surat dr hep ttg penangguhan ni, tp kalau tetiba x jd tangguh, alhamdulillah la kan.. tp tu lah, last minute sgt... haisyh)

UPDATED on 8 Jan 2011
Festival Seni dijadualkan pada hujung Februari.
Insyaallah, akan berlangsung... walaupun.... hurm... doakan je yg terbaik..

Renungan:

"Seteguh mana megah berdiri sesebuah bangsa,
apalah guna jika adat tidak dibawa,
Masyhurlah nama seantero dunia ,
sedih, budaya terbuai kita kata tak apa." - satzim

You Might Also Like

1 comments

About Me

Like us on Facebook