Thursday, June 10, 2010

(Lakaran Kehidupan...ep.11) Misteri Komuter yg Slalu 'mati' mengejut.....


Wee~~

Nak tau sape kt sini yg slalu naek KTM komuter???
Ha? X tau ape tu KTM komuter? haisyh.. ape aku nk jwb ni ek.... erm..

Ok, secra ringkas la, KTM kan keretapi tanah melayu... komuter is komuter la.... haha haaaa... ape kes aku nk promote KTM kt cni?

Begini citenye.. td aku bace la paper.. BH kot.. then ade brita ttg penaik2 n pengguna2 komuter terpaksa turun dr tren sbb ada masalah teknikal... pastu, dipetik jugak ada pengguna yg merungut, bila tibe kt certain tempat, tren akan ‘mati’ gitu je..... bnyak kali la kan... so dorg x puas hati la...

Tetiba aku teringat keluh kesah sorg hamba allah ni... nama pakcik ni aku da x ingat. Tp dia keje ngan KTM berhad la.... nk dijadikan cite, awal april 2010, jabatan aku ada buat lawatan industri ke KTM. So mase tgh belek2 koc tren ktm tu, pakcik ni bgtau la... dia slalu dgr org ramai merungut ngan keadaan KTM komuter yg tetibe mati mengejut.... tp, Tahukah anda ade kisah disebalik kejadian tersebut?

Persoalannya, knapa tren tu bleh tetiba mati kt certain tempat je.. aneh kan? Menurut pakcik tu la, mcm yg sedia maklum, jln or landasan keretapi ni bukannya terang cam lebuhraya.... kebanyakannya diterokai dr hutan2 lalu dijadikan landasan ketapi... so bila kita ckp ttg hutan ni, tau2 je la kan ape yg terdapat di kwasan2 gitu..
pakcik ni la yg share cite2 tu...

Aku n kwn2 aku pun mula2 susah nk caya ngan cite pakcik ni... tp disebabkan, aku pun da pernah melalui keadaan yg sama, so sikit sbanyak aku terima la jgk... pakcik tu ada ckp, kalo komuter area stesen Mid Valley n Seputeh tu slalu berlaku tren mati mengejut.. n aku akui, mmg pernah aku lalu keadaan tu...
Inilah gudang tmpt KTM baikpulih tren2 mereka...@depoh Sentul.

Yerlah, aku slalu g umah abg aku kt kajang, so, naek tren tu la.. tp bila lepas je stesen seputeh tu, mmg tren akan stop mengejut. Mcm xde letrik. Sume stop.  Aku rasa mmg setiap kali lalu situ kot... tambah2 lg kawasan kt situ mmg ade semak2 sket kan...

So, agak suspens la jugak dgr citer pakcik tu... dia ckp, utk selesaikan masalah tu, perlukan org tertentu je tau..... yg betul2 berpengalaman... kalo xde org tu, habis la kan... haaa... sudah, lepas ni korg pun cuak da nak nek komuter... pastu kitorg tanya la knapa mesti kt area seputeh tu? Yer la, kan dkt ngan jlnraya gak kan..... then,

Pakcik tu terangkan la.... mcm ni....
Sumber kuasa tren komuter ade 2 bahagian iaitu utara dan selatan. Semasa tren sedang bergerak, tren akan dibekalkan dgn tenaga kuasa elektrik dr salah satu bhgn sumber tenaga either dr utara or selatan... hingga la tren tu bergerak sampai satu jarak yg dikira sesuai utk penukaran sumber tenaga elektrik, so bekalan elektrik pon akan dimatikan seketika. Bila keadaan da stabil, sumber tenaga yg lg satu akan mengambil alih utk membekalkan tenaga...

Hurm dats why la sampai  certain2 tempat, tren akan ‘mati mengejut’... knapa perlu begini? Sbb, kalo x dimatikan, bila sumber bekalan tenaga yg lg satu dihidupkan, maknanya meletup kebabom la tren2 n koc2 komuter itu... kan kita ada blaja, cas yg sama akan repel antara satu sama la...  huhu... tu lah kisahnye....

Sian ngan pakcik tu... yerlah kan, kdg2 kita ni tau mengomel je... tren tetibe brenti... sakit hati gak.. tp, harap lepas ni jgn la bersangka x elok lg ngan komuter2 itu.... sian dia.... wokey?  Yg sedey, aku x dibayar pon oleh KTM berhad ats penerangan aku ni taw... tp yg penting ikhlas kan...

TRIVIA:
Lawatan Industri Jabatan Kejuruteraan  Rekabentuk & Pembuatan Universiti Malaya ke KTM Berhad (Kuala Lumpur)

6 comments:

hans said...

aku selalu naik bas
hohoho

satzim2u said...

haha... lame x naek bas harian yg biasa tu.... wuwu~

tot tot kecik said...

salam..

xamek ksh pn..sbb msti bersebab semua tu terjadi..

kte kenelah fikir logik jugak..btol x..?

hans said...

naik bas sani
best

CheQ PP JoY said...

nsib ddk ktn..hehe

satzim2u said...

kuantan ade ape?
haha, tetibe lupe negeri asal plak..

Random Posts