(Lakaran Kehidupan...ep.12) Cheritera Aidilfitri.... besh or x besh~

11:57 AM

Whoaa!!!
Kembali bersiaran...  setelah lama x hapdet blog...
Nway, Salam Aidilfitri utk anda sume~
Hurm, camne? masih sibuk dengan undangan open house?
So sila simpan bajet utk beli jusmate plak lepas ni ek... huhu.. oklah, kali ni n share xtvt sempena Syawal taun ni.. Hurm, bagi aku raya da semakin x best.

X se'excited' cam dulu.. n sume nye dull je...
Ayah aku pon da x de... kalo x dia la dulu yg kapla bhgn mesin buah kelapa. aku handle bhgn perah santan, mak aku bakar lemang... yg lain, tengok je... haha ceh xdelah...

Kalo dulu2, excited siap pasang pelita, tp skang, still teringin nk pasang pelita, tp what for? aku sorg je yg x matang kt umah tu... huhu

so, malam raya, aktivitinye, buat kuih raya yg simple2 bersama akak aku... buat lebih2 kang, bukan ramai org pon dtg.. kalo dulu, time ayah aku ada lagi, anak2 murid dia ramai la datang.. tp skang sape je.. yg ada sedara mara dekat2 je la.. huhu

wokey, x mao kenang menda2 yg dah lepas, so skang aku nk share menda yg jarang skali kita buat sempena syawal yang menjelma...

APEKAA????

eh jap2... raya kali ni, mak aku decide buat lemang(sah2 la buat, x raya pon buat, mak aku siap amik tempahan org plak tu, yg teruh memerah santan ngan mesin, haku la jugak...). Dodol, (peh yang ni aku x tahan... kali ni dodol dikacau lebih lama dgn cara baru, sbb utk elak cepat berkulat...
haaa, mcm ni ^. ni lah gaya pengacau dodol.... kalo prasan ade muka excited dan terlebih tenaga, maksudnya ada yang x puasa... haha

next: BAULU

hehe... sebelum tu nk tanya korg la, penah x korang buat baulu dgn cara tradisional? hurm, u noe wat, last skali aku buat baulu cara tradisional ngan mak aku about 10years ++ ago tau... mase aku darjah satu x silap aku.. peh berair2 mata aku ngan asapnye...

Tapi zaman skang dah lain, beli je baulu 'oven'.. Cantik je kembangnye... xde hangus2 pon... haha tapi....
Jom kita tgk aktiviti istimewa ini>>>
ni ialah adunan ape tah, berpuluh2 biji telur ngan gula kot, yang dipukul semenjak dr lepas subuh.. seb bek ada makcik aku sanggup bergilir memukul adunan ini.. huhu
ni plak minyak bersama dedaun pandan.. utk proses memasak nnt.. eh, membakar la...
ohhh, ini amat penting dlm proses membakar baulu...
dan ini juge..... haa, ko bayang kan setong adunan nk muat dgn 2 bekas acuan je??? ponat den~
 unik kan, 'oven' org dulu2...
haa, ni ketua pegawai operasi merasmikan pembakaran terbuka baulu... xtau la jadi ke x mula2 ni..
nilah bonda terchenta... lepas try 2/3 kali, trus blah n pass tugas tu kt kami... ish2

tapiii....
nak tgk x hasilnya?????? amat menakjubkan! haha sila2~ jemput~

pergh... mantop kan? sedap je.. pinggan itu ditaja oleh AVON.. haha
x lengkap pembakaran tradisional jika tanpa baulu yang berkulit sebegini ^.. haha

hurm... best tau, bakar2 baulu ni.. excited jaga api... atas ngan bawah kena sama api, kalo x, abis la, yg atas rentung, yang bwh x masak....

wokay la, ni je entry utk kali ni...
papehal, selamat menjamu mata... yosh!

You Might Also Like

0 comments

About Me

Like us on Facebook